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 Betreff des Beitrags: Magellan 2.0 released
BeitragVerfasst: 04.04.2008 10:21 
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Frischling
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-------- German version - English version below --------

Das Magellan Team freut sich, Euch

Magellan 2.0

offiziell vorstellen zu können.

<http://magellan-client.sf.net/>


Was ist Magellan?

Magellan ist ein vollständiger Client für Eressea. Man kann damit seine Karte anzeigen, suchen, Befehle geben, und überhaupt braucht man das Programm fast nur noch zu verlassen, um Mails an die Verbündeten zu schreiben.


Kommentare und Fehlermeldungen:

über das Eressea-Forum oder Mantis:

<http://magellan-client.sourceforge.net/mantis/>

Eure Meinungen sind für die weitere Entwicklung sehr wichtig!


Was ist neu in Magellan 2.0?

Wir haben eine ganze Reihe von Änderungen am Client vorgenommen. Dazu gehören folgende neue Funktionen:

* frei konfigurierbarer Oberfläche mit frei verschiebbaren Komponenten (Docks) und der Möglichkeit, mehrere Layouts anzulegen

* Darstellung des Astralraums mit Schemen der realen Dimension im transparenten Look

* Jahreszeit-abhängige Darstellung der Karte

* Neue und verbesserte Analysetools für "offene Probleme"

* Diverse neue "Look & Feels"

* Integrierte Hilfe für Magellan und Eressea

* Volle Unterstützung von UTF-8 für Reports und Befehle, um mehr Sprachen zu ermöglichen

* Direkter Versand der Befehle via Mail aus dem Client mit SMTP Authentifizierung

* Situationsbedingt farbig hinterlegte Nachrichtentexte

* Viele neue Icons

* Darstellung von diversen Gebäudetypen als Icon auf der Regionskarte

* Neu überarbeiteter Plugin-Mechanismus für die flexible Einbindung diverser externer Tools

* Integrierte Plugins zum Bearbeiten von Kartenmaterial (MapEdit) und zum Erstellen von automatisierten Befehlen mit Hilfe von BeanShell Scripten (Extended Commands) und weiteren Plugins auf der Magellan Webseite

* Magellan ConsoleMerger (Tool zum Zusammenfügen von Reports außerhalb von Magellan)

* Trennung der Magellan Oberfläche von den Datenobjekten, um z.B. Konsolenanwendungen zu ermöglichen (siehe ConsoleMerger)

Magellan 2 kommt nun als Installer-Paket heraus und benötigt Java 5. Der Installer kopiert die gewünschten Funktionen auf die Festplatte. Eine abschaltbare Funktion prüft, ob Magellan immer auf dem neuesten Stand ist.

Die Entwicklung geht danach natürlich weiter. Wir haben noch einige kleinere Fehler und viele Feature-Requests, die wir bisher noch nicht bearbeiten konnten, aber natürlich noch umsetzen wollen. Trotzdem fanden wir es notwendig, jetzt nach einem Jahr Entwicklungszeit eine offizielle Version herauszubringen.

Wir suchen auch noch nach weiteren Entwicklern und nach Übersetzern, die uns helfen, die deutsche Hilfe ins Englische zu übersetzen.

Ich (Thoralf) bedanke mich herzlich für die Unterstützung bei Fiete, Steffen, Steve, Ralf, Mark alias Mar'ek und natürlich Enno. Auch ein großen Dank an all die anderen Entwickler, die früher an Magellan gewerkelt haben.

Auf alle Fälle danken wir auch Euch Spieler/Nutzer für Eure tatkräftige Unterstützung in den letzten Jahren.

-------- English version --------

The Magellan Team proudly presents...

Magellan 2.0!

<http://magellan.log-out.net/>


What is Magellan?

Magellan is a fully-featured client tool for the play-by-e-mail game Eressea. It displays a map of your part of the Eressea world, supports you in writing orders, performs many complex calculations for you and is available completely in English. You really only need to leave the program to write mails to your allies.


Feedback and bug reports

on the Eressea Forum or Mantis:

<http://magellan-client.sourceforge.net/mantis/>

Your comments are very important for the further development of Magellan!


What's new in Magellan 2.0?

We've made quite some changes and additions to the client. Among these are the following functions:

* freely configurable desktop with movable components (docks) you can place on the screen anywhere you want and create multiple layouts

* view of the Astral Plane with shapes of the Real Plane in a transparent look

* seasonal view of the map (winter, spring, summer, fall)

* new and improved analytical tools for "Open Tasks"

* several new Look 'n' Feels

* integrated help for Magellan and Eressea (English translation under construction, see below)

* full support of UTF-8 for reports and orders to support other languages

* direct mailing of your orders through mail from the client with SMTP authentication

* colorful message texts based on the situation at hand

* lots of new icons

* presentation of several building types inside the region map

* newly overhauled Plug-in-mechanism for flexible importing of several external tools

* integrated plug-ins for editing maps (MapEdit) and to create orders automatically with the use of BeanShell scripts (Extended Commands) and several other plug-ins on the web site.

* Magellan ConsoleMerger (Tool for merging of reports outside of Magellan)

* separation of the Magellan GUI from the data objects, enabling console applications (see ConsoleMerger)

Magellan 2 is distributed as an installer package and requires Java 5. The installer copies the requested functions to your hard drive. An optional function checks for updates whenever you start Magellan.

Development continues, of course. We still have a few minor bugs and a lot of feature requests that we haven't gotten around to yet, but that we of course want to take care of. However, after a year of further development we found it necessary to get an official release out.

We're looking for more people to help translate the German help into English and for more developers.

I (Thoralf) would like to thank Fiete, Steffen, Steve, Ralf, Mark alias Mar'ek and of course Enno for their support. Additional thanks goes to all developers that worked on Magellan before us.

And of course we thank you players/users for your ongoing support in the past couple of years.


---------- CHANGELOG of version 2.0 ----------

GUI/Desktop:
* added InfoNode DockingFramework
* Docking Framework saves information in XML file.
* added some more multiple Docking Layout functions (loading/saving
multiple RootWindows)
now the XML file contains all layout-settings.
* Created new Echeck docking window
* added space to "overloaded" display
* fixed region details -?- bug
* Message Text colors uses now the foreground color instead of
background color and notes are bold.
* new option panel for hidden feature colored messages
* added all known Look & Feels, adjusted manifest.template
* Open the Details View of the New Temp Unit dialog by default
* EMapDeatailsPanel: addPeasantInfo only in non-ocean regions
* added silver as top level item to faction stats
* fixed border (-1%) bug
* added "hide tabs" to desktop menu
* added Option "Layout" to Map -> switch on/off of Navibar
* added "Export Hot Spots" to export options in CRWriterDialog
* added new short cut ALT +/- for zooming the map
* Simplified ECheck dialog
* AskForPasswordDialog: owner faction first
* added MapContextMenu: Levelchange, Goto Hotspot
* reduced borders sizes of components of root window
* added dialog for setting of report owner and translations
* implemented GUI for saving and creating docking layout.
* implemented GUI for exporting/importing docking layout settings
* made ArmyStatsPanel as Dock (but disabled, because of performance
problems).
* switching between Docking Layouts is now possible.
* talent-sort-order is working again (in preferences)
* MessagePanel with colors.
* added BackgroundImageRenderer including properties dialog
* added Astralrenderer (EresseaSchemesCellRenderer) with correct
mapping
* improved autoexpand/collapse in region overview

Tasks:
* integrated TaskPanel in docking
* added AttackInspector
* new OrderSyntaxInspector to review the given commands.
* added PreferencesAdapter for TaskTable
* added faction column and improved refreshing for TaskTablePanel
* added in shipMovingInspector: Error in movement order.
(ROUTE PAUSE ..)
* shipInspector: no crew is also report when a ship is under
construction (or damaged)

I/O:
* implementation for Orders Write-Out in UTF-8
* pay attention during CR-write-out about loaded-CR encoding.
* added BOMReader (for reading files with Unicode BOM)
* added support for SMTP authentication
* "all report files" is now default for open cr/save cr file type
selection
* added some progress bars during loading, saving, etc.
* added "in memory cloning"
* OrderWriter Dialog saves now faction specific settings
* try to match UTF8 with UTF-8 by ignoring all "-" (Problems with
BOMReader that returns UTF8 instead of UTF-8 from the BOM)
* merging two reports with different encodings uses now UTF-8 or the
encoding of the newer file (if no file uses UTF-8). If both reports
use the same encoding the resulting report uses this encoding too.
* CRWriterDialog: shipMsgs from not exported regions are not exported
as well (forgot yesterday)
* reworked CRWriterDialog: if selected Regions to export
also *all* Messages outside the regions are removed
* selected order output file is now saved in settings
* changed default mailto to eressea-server@eressea.kn-bremen.de
* Delete empty factions fixed, took care of alliances to this
faction too (also from groups)
* fixed bug writing wrong ;charset tag in CRWriter. Now encodingString
from GameData is used for sure.
* OrderWriter includes Magellan version
* introduced extra CR Export option: delete empty factions

Plugins:
* completed MapEditPlugIn
* implemented ExtendedCommands.
* added bsh jar for scripting
* added syntax highlighting in extended commands plugin
* changed MagellanPlugIn API to support future use of docks components.
* Plugin loader works now recursive and loads also all 3rd party
libraries
* modified for external resources preferences adapter and added plugin
preferences adapter

Localization:
* English Help copied from German Help - translation in progress...
* Help Menu entries tries to find the correct help locale based on gui
locale.
* fixed english order completion, use "default" bundle for
Locale.English
* ErrorWindow is now localized.
* German Help is more or less ready...
* Resources use now the magellan directory.
* merge respects Locale for messagetypes, messages, translations,
potions, spells and effects
* added default magellan translation for skilltypes

Design & Icons:
* added season specific map images (spring, summer, autumn, winter).
* added spy.gif and updated EMapDetailsPanel to use spy.gif
* Icons prepared: Victom/Attackers + Carriers/Passengers
* 2 Mallorn-icons added
* herb icons from khadar
* new magic spell component icons
* added icon for race "Schneemaenner"
* added some icons (herbs, potions, shields) - copied from kraeuter,
traenke and schilde (thanks to Mar'ek Khadar)
* added 4 GIFs: arbeiten, combatspell, stealth, tarnung (khadar)
* added nebel-X.gif
* added wand and gang images
* added icons for feuerwand (border) and irrlichter (border)
* fixed icon for "schwer verwundet"
* made seasonal images optional, renamed border renderer
* from Khadar: new map-icons for irrlichter and feuerwand
* added map-icons for irrlichter and feuerwand
* added more gifs and support for random ocean tiles

CR-Support:
* BEWACHE resource has now value BEWACHEN
* added Waffenloser Kampf to rules/eressea.cr
* fixed DURCHREISE messages not displaying
* "GIVE <unit> <amount> ALL" multiline completion to easily split units
* fixed addPeasantInfo for regions with 0 peasants
* EresseaOrderCompletions/EresseaOrderParser improvements for DEFAULT,
LERNE and KAMPFZAUBER
* center on 0,0 after load, if 0,0 is known AND no aktiveRegion is
known
* enhanced coordinate translation of astral to real in variant
2 (layout) - includes the OneRegion aproach now, by a few
calculations only instead of set-operations
* improved origin translation in Reportmerger, including CR-I/O
* added options for RESERVIERE auto completion
* added replacers:ironlevel,laenloevel,stoneslevel
* added Mallornsamen to eressea.cr and adjusted talent level
* Message rendering implemented if rendered tag not available or locale
changed
* enhanced weight and load calculation
delta load for ships -> more precise
unit load and weight recognizes magic bag
* added List of potions to show to avoid multiple nodes of same potion
* added rules.cr: TALENTBONI for Schmiede

Bugfixes:
* Bug #172 fixed
* Bug #153 fixed
* Bug #156 fixed
* fixed #152: Unit weight calculation-now delta if weight is well known
* fixed #150: SELL Order Completion
* feature request #140: chkserverConformance->no islands, no hotspots
* fixed bug #144
* fixed bug #139
* added #118: "GIVE <unit> <amount>" lists items/persons available in
this amount first
* fixed bug #64: Property of Minimapper doesn't overwrite Mapper.Region
anymore
* fixed bug #124: added function $terrain() for EresseaMessageRenderer
* hopefully fixed bug #123: added some checks to overcome NPE
* fixed bug #71 (also reported by email): Several changes in
Minimapper, MapperPreferences to overcome NPE
* work on #127: unitcontextmenu for pupils, NPE fixed
* avoid NPE: #0128 in ReportMerger
* bugfixes #76, #79
* fixed bug #82: movement path out of map -> map has border now
* feature #91: no root node in faction statistics
* fixed bug #74: untranslated text in spell components
* fixed Bug #51: Skilltype sorting in preferences
* fixed bug #52: icon styles for talent changes
* fixd bug #111: inspectors not updated after order changed
* fixed bug #114: undo editing of nodes in DetailView
* fixed bug #101: CRWriter created shipinfo without ships and
buildingInfo without buildings
* rixed 80% of bug #51: Skilltype sorting in preferences
* request #80: localized icons
* fixed bug #35: harbours in ship moving inspector
* feature request #42: added shipItemInfo to detailsPanel
* fixed bug #37: merging roads with regions only seen by "neighbour"
* feature reuqest #40: do not show skills below 2 (optional)
* fixed bug #73: HIDE race only for demons
* fixed part of bug #74: spell name in syntax in german
* fixed Bug #69, potions an alchemist can make now with icons
* fixed Bug #107
* fixed last parts og bug #44: icons for alliances and income in
faction stats
* several spaces added (#83)
* fixed bug #78
* don't display handle of top level tree nodes in overview (optional,
bug #59)
* added order completion for destroy for entering, non-owning units
(bug #39)
* added a bugfix for island detection
* renamed TipOfTheDay.show() to TipOfTheDay.showTipDialog to fix
Bug #96.
* fixed bug #97: Wrong duplicate message elemination
* Options -> Icons -> Detail Entries -> Skills->added help text
(bug #70)
* feature request 95: copy unit name, unit id and person count

Misc:
* VersionInfos checks now that 2.0.0 is newer then 2.0.rc1 (Strings in
build number are now "RC" aware).
* added a tip of the day
* improved merging of spies
* now we have an installable JAR file, made with IzPack
* Help: save orders, added info for Auto-FileName
* fixed merging of unit weight
* changed scroll behavior for MultiEditorLayout==false
* fixed ARR: Float.parse with formatted float ("." - problem)
* prepared improvements to coordinate translation of different reports
in GameData
* added for ECheck default warning level -w2
* groups in tree now with number of persons.
* added timestamp to log-output.
* new Help entry in Windows start menu.
* small fix for faction deletion, if a faction is in an alliance with
one of the deleted faction.
Fix is that we check that this faction is also deleted.
* all image loads, loading of plaf.ini and Cellgeometry using now
magellan dir
* added 2 more AR-RR-Translation methods from Mag1 to ReportMerger
* made "wrap long lines" default for order writer dialog
* added option "spies" in order confirmation menu; confirmation of
spies now possible
* added automatic ECheck-Path init at first startup, only on windows OS
* added more OutOfMemory try-catch-blocks during saving image map and
loading cr's
* added a feature to save last active region in report.
* added check for updates feature. This can be disabled in the options.
* added a feature to verify and show all faction race


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BeitragVerfasst: 09.04.2008 06:47 
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Exception in thread "AWT-EventQueue-0" java.lang.VerifyError: Cannot inherit from final class
at java.lang.ClassLoader.defineClass1(Native Method)
at java.lang.ClassLoader.defineClass(Unknown Source)
at java.security.SecureClassLoader.defineClass(Unknown Source)
at java.net.URLClassLoader.defineClass(Unknown Source)
at java.net.URLClassLoader.access$100(Unknown Source)
at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at magellan.client.utils.RendererLoader.loadRenderers(RendererLoader.java:122)
at magellan.client.Client.initComponents(Client.java:576)
at magellan.client.Client.<init>(Client.java:379)
at magellan.client.Client$6.run(Client.java:1104)
at java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForHierarchy(Unknown Source)
at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)


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BeitragVerfasst: 09.04.2008 07:09 
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Ach herje. Was ist das denn? Kannst Du mir noch mehr Informationen zukommen lassen:

- ist das das erste Mal, dass Du Magellan 2 installierst?
- welche Java Version benutzt Du (auf der Kommandozeile "java -version")
- wann tritt der Fehler auf?
- kannst Du mir bitte die error.log Datei aus dem Verzeichnis von Magellan schicken

falls da irgendwas persönliches drin steht, leg einen privaten Bugreport in unserem Bugtracker an. http://magellan-client.sourceforge.net/mantis/

bye
Thoralf


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BeitragVerfasst: 09.04.2008 14:59 
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Die Datei heißt übrigens nicht error.log, sondern errors.txt.

Als schnellen Workaround kannst Du versuchen, die Zeile
Code:
RendererLoader.dontSearchAdditionalRenderers=true

ganz ans Ende der Datei magellan.ini anzuhängen. Schick uns bitte aber auf jeden Fall trotzdem die errors.txt.

Gruß
Solthar


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BeitragVerfasst: 18.04.2008 17:02 
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Hi!

Ich hab jetzt mal angefangen, einige Scriptbeispiele auf http://magellan.log-out.net/extcmds/index_de.php online zu schalten.

Dort steht dann grob, wie das funktioniert und eine Reihe von Beispielen. Die sind aber alle zur Zeit nur auf deutsch verfügbar.

Viel Spaß
Thoralf


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BeitragVerfasst: 24.04.2008 22:18 
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Diese Scriptsprache gefällt mir sehr gut.
Allerdings habe ich da noch eine Frage zur Parsereihenfolge:
Setzte ich die Befehle in dieser Reihenfolge ab
Code:
helper.setOrder(sammler, "MACHE 5 KRÄUTER");
helper.addOrder(sammler, "; Kräuterübergabe an Transporter:");
helper.addOrder(sammler, "GIB " + transporter + " KRÄUTER");


dann ist die Ausgabe genau verkehrt herum
Code:
GIB 9ez6 KRÄUTER
; Kräuterübergabe an Transporter:
MACHE 5 KRÄUTER


Wenn ich setOrder() ans Ende setze, dann überschreibt das natürlich alle vorigen addOrder()-Befehle.
Ist das so gewollt?


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BeitragVerfasst: 25.04.2008 06:52 
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Frischling
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Jupp, das "war" ein bekannter Bug. Er ist im aktuellen Nightly Build gelöst. Du bekommst es auf der Download Seite von Magellan.


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BeitragVerfasst: 25.04.2008 12:56 
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Ach, ne Antwort auf das setOrder() war ich Dir noch schuldig...

helper.setOrder() ist gleichbedeutet mit dem Löschen aller bisher gesetzten Befehle für die Einheit und das Setzen mit dem angegebenen Befehl in setOrder(). Im Gegensatz dazu packt addOrder() die Befehle hinten an (nach dem Bugfix). Verfechsle also nicht setOrder mit dem Bestätigen der Orders.


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BeitragVerfasst: 27.04.2008 15:22 
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Hi. Erstmal ein großes Lob und Danke an die Entwickler. Ich habe mir Version 2 gerade runtergeladen und ausprobiert, sieht sehr gut aus. Alleine das leichte Verschieben und andocken der einzelnen Teile ist sehr praktisch (obwohl ich die optimale Anordung immer noch nicht gefunden habe).

Wenn ihr immer noch Entwickler sucht, Interesse hätte ich schon. Allerdings programmiere ich normalerweise nicht Java sondern C#, bis ich mich in den Code eingearbeitet habe könnte es also etwas dauern.


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BeitragVerfasst: 28.04.2008 14:43 
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Frischling
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Hi Philipp,

erstmal danke für das Lob und auch danke für das Angebot. Grundsätzlich sind Programmierer natürlich willkommen. Wir haben viele Sachen auf den Zettel und wenig Zeit, es auch alles umzusetzen (siehe Mantis). Natürlich können auch eigene Ideen umgesetzt werden und ins System gepatcht werden, sofern sie Sinn machen.

Grundsätzlich sind Java Kenntnisse empfehlenswert. Wir haben mit der 2er Version den Code sauber getrennt und der Backend Bereich ist mit normalen Kenntnissen auch gut verständlich und bearbeitbar. Für die grafische Oberfläche (das Frontend) sind aber Swing-bedingt gute Kenntnisse im Umgang mit der Swing GUI notwendig. Einerseits, weil der Client da sehr komplex (weil flexibel) gebaut ist und andererseits, weil Swing da mit unter nicht ganz optimal ist.

Den Code kannst Du Dir auf jeden Fall schon mal anschauen. Ich empfehle eine Eclipse Umgebung aufzubauen und dann Magellan aus dem Subversion Repository bei Sourceforge auschecken. Schon kannst Du loslegen.

bye
Tho.


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BeitragVerfasst: 28.04.2008 15:04 
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PBEM-Gott
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Beiträge: 2142
Wohnort: Vestfold, Norwegen
Titel: Eressea Spielleiter
An dieser Stelle will ich mal erwaehnen, dass ich auch ohne grosse Java-erfahrung (seit Uni nicht mehr programmiert) neulich meinen ersten Bug repariert habe. Mit Eclipse findet man sich durch den Code ziemlich gut durch.

Allerdings ist der Code an vielen Stellen ein ziemliches Grauen. Zumindest ueberall dort wo ich bisher geschaut habe. Es waere auch deshalb schoen, wenn sich noch ein Programmierer findet, weil dann die Leute die den Code etwas kennen mehr Zeit haben, einfach mal Reengineering zu machen.


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 Betreff des Beitrags: Re: Magellan 2.0.7 alpha
BeitragVerfasst: 30.11.2019 13:08 
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Forumjunkie
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Registriert: 04.01.2005 01:23
Beiträge: 286
Wohnort: Berlin
...verfügbar, mit einer ersten Unterstützung für Flotten.
https://github.com/magellan2/magellan2/releases/tag/v2.0.7-alpha

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